تویسرکان

تویسرکان، قطب گردوی ایران

فروش گردو تویسرکان

تویسرکان، قطب گردوی ایران

گردو از درختان ارزشمندي است كه ارتفاع آن مي تواند به 20 متر هم برسدو به عنوان يك محصول صادراتي داراي جايگاه خاصي بوده و توجه بيش از پيش مسئولان را در شهر تويسركان(همدان) به عنوان بهشت گردوهاي ايران مي طلبد.

گردو را به نام “غذاي مغز” نيز مي شناسندو اين فقط به خاطر شباهت آن به مغز نيست،بلكه به خاطر وجود امگا3 فراوان آن مي باشد ،به طوريكه مصرف 4 عدد گردو در روز موجب افزايش اسيد چرب ضروري امگا3 مي گردد. همچنين مغز گردوداراي پروتئين،قند، آب و ويتامين،املاح معدني و فسفر مي باشد.مقدار فسفر موجود در گردوبا ماهي و برنج وحتي تخم مرغ برابري مي كند.

اسيدهاي چرب موجود در گردو،از اسيدهاي چرب مفيد است كه مي تواند در تنظيم كلسترول خون نقش اساسي داشته باشد.قابليت پايين آوردن سطح كلسترول خون رادارد

علاوه بر موارد فوق گردو حاوي تركيباتي است كه براي قلب مفيد است و نيز حاوي مقادير ارزشمندي از ويتامين E،ويتامينB ،فيبر و ساير عناصر معدني است.

امروزه گردويكي از با ارزش ترين محصولات از نظر توليد ميوه به عنوان درخت باغي و توليد چوب به عنوان جنگلي يا غير  جنگلي مي باشد.درخت گردو در شرايط مناسب رشد زيادي دارد و بين 200 تا 300 سال عمر مي كند.

منطقه تويسركان با توجه به شرايط آب و هوايي،يكي از مناسب ترين مناطق براي كا شت گردو مي باشد،زيرا گردو از درختاني است كه طالب آب و هواي كوهستاني و دره اي مي باشد،البته درخت گردو در مناطقي ديگر از ايران و حتي در چين ،فرانسه،ژاپن و آمريكا كشت مي شود ،اما هيچ يك كيفيت گردوي تويسركان را ندارندو متاسفانه در حال حاضر بعضي از سودجويان اقتصادي انواع مختلف مغز گردوي مناطق ديگر را به تويسركان آورده و با مغز گردوي آنجا مخلوط كرده و به اسم مغز گردوي تويسركان به فروش مي رسانند.

درختان گردو بايد طوري كاشته شوندكه فاصله بين آنها كمتر از 10 متر نباشد،چون بعد از چند سال كه از رشد آن مي گذردشاخه ها مزاحم يكديگر شده و شاخ وبرگهاي آنان درهم مي پيچد.

بهترين زمان كاشت درخت گردو اوايل بهار است و فصل برداشت آن نيز بستگي به عوامل محيطي داردو معمولا اواخر شهريور و مهر ماه فصل برداشت اين محصول مي باشد،اما آنچه كه بايد مد نظر قرار گيرد اين است كه هنگام برداشت  گردو پوست آن بايد به رنگ قهوه اي مايل به خاكي درآمده باشدو پوست آن به راحتي ازگردو جدا شود  

نوشته های مشابه