تویسرکان, گردو

گردوی اصل چه نوع گردویی است؟

گردوی اصل چه نوع گردویی است؟

گردویی که از نظر طعم، بو و ظاهر، تازه و باکیفیت باشد را می‌توان گردوی اصیل ایرانی دانست. فروشندگان گردو معمولا از راه‌هایی مثل مخلوط کردن گردوی خارجی و ایرانی یا گردوی تازه و کهنه، اقدام به فروش گردوی نامرغوب می‌کنند. دلیل این موضوع، قیمت پایین‌تر گردوی خارجی نسبت به گردوی ایرانی است.

چرا گردوی خارجی ارزان‌تر از گردوی ایرانی است؟

میزان تولید گردوی خارجی‌ها در هر هکتار 2.5 برابر گردویی است که در ایران تولید می‌شود؛ پس با وجود این‌که قیمت دلار هر سال بالا می‌رود و هزینه‌هایی که برای حمل و نقل یا واردات گردوی خارجی به ایران می‌شود، قیمت گردوی خارجی باز هم مناسب‌تر از گردوی ایرانی درمی‌آید.

روش‌های اطمینان از اصل بودن گردو

تشخیص تازگی گردو و تشخیص گردوی خارجی از ایرانی کاری تخصصی است و حتی باغداران و افراد باتجربه‌ای که در این زمینه فعالیت می‌کنند هم نمی‌توانند به راحتی این کار را انجام دهند. با این حال چند راه برای تشخیص گردوی اصیل ایرانی، تازه و باکیفیت وجود دارد که قبل از خرید گردو می‌توانید امتحان کنید:

1ـ رنگ گردو

رنگ پوسته چوبی گردوی خارجی، قهوه‌ای روشن متمایل به زرد یا نارنجی است، اما پوسته چوبی گردوی ایرانی معمولا تیره‌تر است؛ البته اگر پوست سبز گردوی ایرانی با دستگاه جدا شده و بعد با آب شسته شود، پوسته چوبی آن مانند گردوهای خارجی به رنگ قهوه‌ای روشن در می‌آید.

رنگ پوسته داخلی تمام مغز گردوهای خارجی روشن است، اما گردوهای ایرانی بسته به نژاد، زمان و منطقه برداشت خود می‌توانند در درجه‌بندی‌های کیفی مختلف به رنگ‌های کرم روشن تا قهوه‌ای تیره قرار بگیرند. یکی از دلایلی که مردم گاهی تمایل به خرید گردوی خارجی دارند هم همین ظاهر زیبا و یک‌دست آن است.

2ـ ابعاد گردو

ابعاد پوسته چوبی و مغز گردوهای خارجی معمولا یک‌اندازه و یک‌دست است، اما گردوهای ایرانی ابعاد یک‌دستی نداشته و گردوی ریز و درشت در آن وجود دارد. توجه کنید که هیچ درخت گردوی محلی و غیرتراریخته‌ای، گردوهای یک‌اندازه ندارد.

همچنین به‌طورکلی گردوهای خارجی کمی بزرگ‌تر از گردوهای ایرانی هستند. نکته دیگر این‌که اگر خواستید گردو را با پوست بخرید، تعدادی از آن‌ها را با دست تکان دهید؛ اگر متوجه سنگینی مغز گردو درون پوسته آن شدید، یعنی بخش زیادی از گردو را مغز آن تشکیل داده و احتمالا با گردوی مرغوب و تازه‌ای روبه‌رو هستید.

3ـ بوی گردو

یکی از اقداماتی که باید قبل از خرید گردو انجام دهید، بو کردن آن است. گردوی کهنه و خراب، بوی خوبی ندارد.